tirsdag 27. mars 2012

Respektere ulikheter mellom oss mennesker

Mange har nok opplevd som barn å ikke få være med i "gjengen" fordi du ikke har de "rette" klærne, de "rette" interressene, de "rette" meningene, den "rette" væremåten.......
Du har kanskje opplevd det samme som voksen?...........

Hva er det som er det rette?.................Tenk litt på det..............
litt vanskelig å svare på kanskje?

Alle har sine meninger om forskjellige ting, og det må man få lov til å ha. Men man trenger jo ikke å behandle folk negativt fordi de har andre meninger enn deg. Selvfølgelig må alle få omgås folk som de føler er rett for seg, men vi kan være litt obs på hvordan man uttrykker seg overfor andre.
Som jeg lærer mine barn:
"Vær mot andre som du ønsker andre skal være mot deg".
Vil ikke du at andre skal respektere deg for den du er? Vil du at andre skal behandle deg dårlig, trakasere deg for at du har en mening som er rett for deg? "Trakasere" er et sterkt ord, men det oppsummerer alt negativt man retter mot en annen person.

Vi kan ikke si at noe er det rette for alle. Det du synes er rett er din mening og din sannhet. Men vi må respektere at utenfor vår lille firkant så finnes det andre meninger og sannheter.
Når vi gjør det så utvider vi vår lille firkant.
Men som med så mye annet så trenger vi en påminnelse i hverdagen om dette.
Vi må bli flink til å minne oss på forskjellige ting i hverdagen som vi kan gjøre noe med, 
og da brytes gamle mønstre som vi har laget i livene vårres.

Dette er min påminnelse til deg......og meg ;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ta gjerne å kommentere mine innlegg :-)