torsdag 21. april 2011

Jon Schau til Fauske

Jon Schau kommer til Fauske Kino 22. sept. 2011 for å dele med oss sine nær-døden-opplevelser.
Her er et lite utdrag fra en avis artikkel om hans historie: 


4. mars 2004 blir komiker Jon Schau lagt inn på Nordland sykehus med store magesmerter. Diagnosen er betennelse i bukspyttkjertelen og tilstanden er livstruende. Når Schau våkner på Diakonhjemmet sykehus fem uker etterpå, forteller broren hans at «du døde to ganger».
- Da skjønte jeg at det var nærdøden opplevelser jeg hadde hatt, sier Schau.

 

Dødsskummelt

Den prisbelønte komikeren hadde nemlig ikke noe forhold til religion eller spekulert stort på livet etter døden før han ble syk. Det mener han preget den første delen av dødsopplevelsen.

- Jeg har i utgangspunktet ingenting jeg tror på, derfor ville du hatt en utrolig vanskelig jobb hvis du skulle laget en kulisse som skulle fortelle meg at jeg var død. Det jeg opplevde var at jeg fikk et bilde av at jeg ble overkjørt av trikken. Samtidig kunne jeg liksom spole tiden tilbake og rømme fra situasjonen. Da ble jeg stukket i hjel med kniv. Jeg spolte tiden tilbake igjen og unngikk knivdrapet, men fikk rettet en pistol mot panna som noen trakk av isteden, og sånn fortsatte det. Til slutt tenkte jeg at dette orker jeg ikke mer, så får jeg heller være død da, forteller Schau.

 

Ren kjærlighet

- Hva skjer så?
- Det blir mørkt, men jeg ser et utrolig levende, intenst lys langt borte. Så kom jeg inn i lyset. Jeg var ikke redd, det var vanvittig deilig. Plutselig ser jeg kroppen min, og at jeg liksom bader i det stoffet jeg er laget av. Deretter ser jeg foreldrene og besteforeldrene mine, som er døde, men også broren min som fortsatt lever, og jeg husker at jeg rakk å tenke at «kanskje en del av oss alltid er her», sier Schau.

 

Blanke bilder

- Fra litteraturen kjenner vi metaforer som at livet passerer revy?
- For meg var det mer som svære skjermer som jeg kunne zoome inn og ut. Men det var mange blanke bilder, fordi jeg hadde misforstått hva som er viktig i livet. Det som betyr noe er inntrykk jeg har latt røre ved meg, sier Schau.

 

Kjemisk prosess?

- Mange vil hevde at det du har opplevd kan forklares med kjemiske reaksjoner i hjernen i forbindelse med dødsprosessen. Hva mener du om det?
- Jeg påstår ikke at det jeg snakker om er sant, jeg er bare hundre prosent ærlig og forteller hvordan jeg opplevde det. Det eneste som finnes er jo vår egen opplevelse av virkeligheten. Kjemiske prosesser i hjernen skjer jo hele tiden, sier Schau.
- Kan du ha drømt?
- Mens jeg var syk opplevde jeg flere bevissthetsnivåer, men disse to opplevelsene var helt spesielle, og noe helt annet enn drøm,sier Schau.

 

Vær ekte

- Hvordan har opplevelsen påvirket deg i ettertid?
- Synet på livet har forandret seg. Nå er jeg sikker på at kjærligheten er det viktigste, uten den er vi ingenting. Mitt budskap er at virkeligheten vi går rundt i bare er vår opplevelse av den. Vi sliter med alt vi tror vi må være, men det holder å være ekte, sier Schau.

Hvordan tror du livet blir etter døden? Si din mening her!


HER FÅR DU KJØPT BILLETTER TIL JONS FOREDRAG:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ta gjerne å kommentere mine innlegg :-)